flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану роботи за зверненнями громадян за 2020 рік щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення відповідно до Закону України «Про звернення громадян»

У Дніпровському апеляційному суді робота зі зверненнями громадян організована та ведеться на підставі Конституції України, Законів України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 р. зі змінами та доповненнями, «Про інформацію» від 02.12.1992р. зі змінами і доповненнями, "Про доступ до публічної інформації" зі змінами і доповненнями, Інструкції з діловодства по зверненням громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях, незалежно від форм власності, у засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 348 від 14.04.1997р., Інструкції з діловодства у місцевих та апеляційних судах України (далі - Інструкція), затвердженої Наказом Державної судової адміністрації України від 20 серпня 2019 року № 814, яка не суперечить вищевказаній Інструкції з діловодства по зверненням.

Розгляд пропозицій (зауважень), заяв (клопотань), скарг та особистий прийом громадян є одним із важливих напрямків діяльності Дніпровського апеляційного суду, спрямований на захист конституційних прав і свобод людини і громадянина, зміцнення законності і правопорядку, засобом отримання інформації про недоліки в роботі його структурних підрозділів.

Згідно зі ст. 40 Конституції України, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, які зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Відповідно до змісту запитуваної інформації і предмету регулювання правовідносин, про які йдеться мова у зверненнях, їх перевірка і розгляд проводиться згідно з Законами України "Про звернення громадян", "Про інформацію", "Про доступ до публічної інформації".

Викладені у письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) та скарги громадян, що не підлягають розгляду відповідно до цивільного, кримінального судочинства, Кодексу України про адміністративні правопорушення, розглядаються в порядку визначеному Законом України „Про звернення громадян ”.

По фактах, наведених у зверненнях громадян, проводиться ретельна перевірка, про результати якої заявникам надаються мотивовані відповіді, роз’яснюються положення чинного законодавства. Усі звернення громадян були вчасно перевірені та резул ьитати перевірки письмово повідомлені особисто громадянам. Порушення строків надання відповіді заявникам, встановлених чинним законодавством, за 2020 рік не допускались.

Особистий прийом громадян відповідно до графіку в суді ведеться головою апеляційного суду.

За звітний період прийнято на особистому прийомі голови Дніпровського апеляційного суду 5 громадян, оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України “Про запобігання поширенню на території України COVID-19” № 211 від 11.03.2020 року, керуючись рекомендаціями Ради суддів України, на підставі рішення загальних зборів суддів Дніпровського апеляційного суду від 18.03.2020 року, встановлено особливий режим роботи Дніпровського апеляційного суду та частини суду у м. Кривий Ріг на період карантину. Зокрема, припинено проведення особистого прийому керівництвом суду. Тому кількість прийнятих громадян є невеликою.

Протягом 2020 року до відділу документообігу та організаційного забезпечення (канцелярії суду) Дніпровського апеляційного суду надійшло, відповідно до Закону України «Про звернення громадян», 272 звернення громадян із них 21 звернення було направлено за належністю до судів загальної юрисдикції. Вони вирішуються в процесуальному або організаційному порядку. Крім того, у 2020 році Дніпровським апеляційним судом надано відповіді на 27 адвокатських запитів, надано 77 відповіді в порядку листування, а також опрацьовано 27 листів, що надійшли в порядку інформування, 564 листа надіслано за належністю до судів першої інстанції.

З Вищої Ради правосуддя надійшло 100 запитів за скаргами громадян та представників юридичних осіб, по яким суддями Дніпровського апеляційного суду надані письмові пояснення.

У звітний період 2020 року до Дніпровського апеляційного суду в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», надійшло 82 письмових запита на інформацію, в тому числі :

- отримано поштою8;

- надійшло електронною поштою65;

- зареєстровано через приймальню громадян9.

 

79 запитів розглянуто з дотриманням строків, встановлених Законом України “Про доступ до публічної інформації”, в межах компетенції апеляційного суду надано ґрунтовні відповіді по суті поставлених питань всім запитувачам інформації, 1 запит надісланий для розгляду належному розпоряднику інформації. Не розглянуті 2 запити, один з яких надійшов 28.12.2020 року, а по другому — продовжено строк для надання відповіді.

Питання, порушені громадянами у запитах на публічну інформацію, стосувалися інформації: про склад суду по справам; надання статистичних даних; середньої заробітної плати апарату суду; фотокопій посвідчення суддів апеляційного суду; про прийняття присяги суддями; про здійснення методичної допомоги суддями Дніпровського апеляційного суду; нарахування працівникам апарату квартальної та щомісячної премії; надання переліку відомостей, що становлять службову інформацію, щодо особливого режиму роботи судів у період 14.03.2020р. - 20.10.2020р., про розмір бюджетних коштів, витрачених на забезпечення функціонування у 2020 році апеляційних судів, що перебувають у стані припинення та ін.

Крім того, через пошкодження кабелю та відсутністю телефонного зв’язку у період з 02.01.2020р. по 04.02.2020р. та у зв’язку зі зміною телефонних номерів у період з 24.12.2020р. по 31.12.2020р. включно не надавалася інформація в телефонному режимі. За період з 05.02.2020 по 23.12.2020 року відділом документообігу та організаційного забезпечення (канцелярія суду) задоволено 7285 усних запитів щодо надання інформації (по телефону). Така динаміка є безумовно позитивною та свідчить перш за все про те, що діють впровадженні Державною судовою адміністрацією України на офіційному веб-сайті «Судова влада» електронні довідники «Список справ, призначених до розгляду», “Стан розгляду справ”.

За період з січня по 31 грудня 2020 року надійшли звернення та були надіслані на розгляд до таких судів Дніпропетровської області:

 

Назва суду

 

Кількість скарг

02 січня— 30 червня 2020 року

Бабушкінський районний суд м. Дніпропетровська

3

Красногвардійський районний суд м. Дніпропетровська

2

Жовтневий районний суд м. Дніпропетровська

2

Ленінський районний суд м. Дніпропетровська

2

Дзержинський районний суд м. Кривого Рогу

1

Царичанський районний суд

1

Жовтоводський міський суд

1

Новомосковський міськрайонний суд

2

Індустріальний районний суд м. Дніпропетровська

3

Павлоградський міськрайонний суд

2

Верхньодніпровський районний суд

1

Нікопольський міськрайонний суд

1

Всього:

21

 

Надано 21 відповідь на звернення стосовно роботи Павлоградського та Новомосковського міськрайонних судів; Красногвардійського, Бабушкінського, Індустріального, Ленінського районних судів м. Дніпропетровська; Широківського, Верхньодніпровського та Криворізького районних судів Дніпропетровської області; Тернівського та Центрально-Міського районних судів м. Кривого Рогу.

 

За змістом звернення громадян були з наступних питань:

Зміст звернення

Кількість скарг

2020 рік

до організації роботи місцевих судів області (невидача копій судових рішень, не ознайомлення з матеріалами справ, ненадання відповідей)

7

На бездіяльність суду

5

Щодо тривалого розгляду справи

2

На дії суддів

7

 

Звернення громадян, що надходили до апеляційного суду в 2020 році, були розглянуті у такі строки:

 

до 15 днів

 

до 30 днів

 

до 45 днів

 

більше 45 днів

 

 

261

 

9

 

1

1 у зв'язку з перебуванням справи у ВС (надано проміжну відповідь)

 

Слід зазначити, що 155 звернень розглянуто в строк до 5 днів (до цієї кількості також входять звернення, які надсилалися для розгляду за належністю до місцевих судів з причини неможливості надання відповідей, оскільки громадяни зверталися з питаннями, які не входять до компетенції апеляційного суду), 77 звернення розглянуто в строк до 10 днів, що свідчить про оперативність розгляду звернень громадян в Дніпровському апеляційному суді.

Як вбачається з вищенаведеної порівняльної таблиці значна кількість звернень розглядається в 15-ти денний строк.

Аналізуючи звернення, що надійшли за 2020 рік, слід відмітити, що однією з категорій скарг є звернення, в яких фактично висловлюється незгода з процесуальними рішеннями та містяться доводи по суті справ, що розглядаються апеляційним судом. Заявникам роз’яснюється порядок касаційного оскарження рішень, з якими вони не згодні. Викладене свідчить про те, що заявники часто, не знаючи передбаченого порядку оскаржень процесуальних рішень, намагаються домогтися їх скасування у непередбачений законодавством спосіб.

При надходженні звернень, в яких ставилося питання про ініціювання питання про притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності, авторам звернень повідомлялося, що Законом України «Про судоустрій і статус суддів» питання притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності не входить до компетенції голови апеляційного суду.

Непоодинокі випадки, коли громадяни звертаються зі скаргами на дії суддів з проханням вплинути на суддів та взяти під контроль розгляд справ, що є неприпустимим. На такі звернення додатково повідомлялося про те, що всі питання, які виникають в процесі розгляду справи вирішуються судом, який її розглядає. Також повідомлялось, що відповідно до принципів судочинства, визначених Конституцією України, Кримінальним процесуальним кодексом України, Цивільним процесуальним кодексом України, Кодексом України про адміністративні правопорушення, Законом України «Про судоустрій і статус суддів», апеляційний суд не наділений повноваженням втручатися в хід розгляду справ колегіями суддів апеляційного суду, здійснювати контроль та вплив на роботу суддів місцевого суду.

За період з січня по грудень 2020 р. до апеляційного суду надійшло 230 звернень громадян щодо роботи Дніпровського апеляційного суду, розгляду яких приділялась окрема увага.

Звернення надходили з наступних питань:

 на дії суддів апеляційного суду – 11 звернень (3 обґрунтовані);

тривалий розгляд справ та призначення справ до розгляду – 10 звернень (7 обґрунтованих);

на дії працівників апарату апеляційного суду – 38 звернень (з них 11 повторних);

щодо не видачі та несвоєчасної видачі копій судових рішень – 10 звернень (4 обґрунтовані);

щодо не направлення справ до суду першої інстанції — 2 звернення (1 обґрунтоване);

інші питання – 159 звернень.

 

Невидача та несвоєчасна видача копій рішень та ухвал – 10 звернень, з яких 4 обґрунтованих, зумовлена об’єктивними причинами, а саме: завантаженістю помічників суддів та секретарів судових засідань. Про надходження звернень такої категорії повідомляється секретарям судових палат з розгляду цивільних та кримінальних справ, керівнику апарату, заступникам голови апеляційного суду, вживаються необхідні заходи для усунення таких порушень.

Секретарями судової палати взято на контроль питання щодо видачі копій судових рішень.

 

Причинами звернень громадян до апеляційного суду були:

- тривалий розгляд справи судом першої інстанції, на дії судді у зв’язку з тривалим розглядом справи;

- бездіяльність місцевого суду;

- ненадання копій процесуальних документів міськими судами;

- ненадання відповіді на заяву.

Кожна зі скарг, що надходить до апеляційного суду, ретельно перевіряється та знаходить відповідне реагування з боку голови апеляційного суду.

 

Звернення, які надійшли до апеляційного суду за 2020 рік є в своїй більшості необґрунтованими.

В багатьох випадках до апеляційного суду звертаються з питаннями, вирішення яких не входить до компетенції апеляційного суду. Це звернення щодо питань, пов’язаних з розглядом справ у судах першої інстанції, видачею копій документів зі справ, що знаходяться в судах першої інстанції та інші.

 

Враховуючи викладене для усунення недоліків в роботі щодо надходження звернень та скарг громадян необхідно:

1. Продовжити аналізувати роботу зі зверненнями громадян у судах.

2. Усі скарги, що є обґрунтованими і вказують на недоліки роботи обговорювати на оперативних нарадах суддів та працівників апарату суду, проводити роботу із працівниками апарату суду для усунення тих чи інших недоліків у майбутньому.